Big Data

Big data is de data welk de traditionele databasesysteem overschrijdt, m.a.w. er is een te grote hoeveelheid data die verwerkt moet worden. Deze hoeveelheid aan data blijft vooralsnog exponentieel doorgroeien. Deze data zal verwerkt moeten worden, dit kan aan de hand van een Big Data oplossing ook wel noSQL genoemd. Hetgeen wat wordt opgeslagen in Big Data is vooral: logfiles, chat files van sociale netwerken, banktransacties, GPS coördinaten, sensor data, analytics data et cetera. Bij Big Data is het belangrijk dat er een grote hoeveelheid aan gegevens wordt opgeslagen en dit direct door te verwijzen is aan de juiste persoon (eindgebruiker). (Nandpersad, sd)

Een bedrijf dat gebruik maakt van big data is het Amerikaanse warenhuis Target. Deze kunnen op basis van enorme hoeveelheid data over historisch en actueel koopgedrag bijvoorbeeld inschatten of een klant zwanger is of niet, vaak zelfs voordat de omgeving van een aanstaande moeder op de hoogte is. (Graydon, sd)

Een ander voorbeeld is Mastercard, deze krijgt met elke betaling die verricht wordt enorm veel informatie. Hierbij moet gedacht worden aan tijdstip, plaats, soort winkel of soort product. Met deze gegevens kan MasterCard haar klanten nauwkeurig indelen in segmenten. Ze zou ook verschillen in bestedingspatronen per stad kunnen zien, hier profiteren winkeliers dan van. (Graydon, sd)

Voor bedrijven is het met big data dan ook mogelijk af te stemmen op al deze gegevens zodat ze niet teveel of te weinig voorraad hebben. Ook kan ze afwijkingen in het normale bestedingspatroon of bestelbedrag constateren en hierop reageren. (Graydon, sd)

Voor Glancelation zou big data ook mogelijk zijn, zij zou bijvoorbeeld kunnen zien dat bedrijven of personen handel doen in China in het Mandarijns. Deze bedrijven zouden vervolgens bereikt kunnen worden zodat het aantal klanten weer stijgt.

Maak jouw eigen website met JouwWeb