Kernprocessen en Stroomschema Glancelation

Kernprocessen

Kernprocessen zijn de processen die de organisatie in staat stellen om de klant succesvol waarde te leveren en een concurrentievoordeel te bieden. De belangrijkste processen van de organisatie, omdat zij de implementatie van de strategie mogelijk maken en ondersteunen, en de impuls tot waarde toevoeging verzorgen.

Het doel van Glancelation is om een bril te ontwikkelen waarmee we de taalbarrières naar beneden kunnen halen en de communicatie kunnen verbeteren. De glazen van de bril produceren wij zelf, natuurlijk hebben we hier wel halffabricaten voor nodig, die kopen we in. Voor het montuur van de bril gaan we samenwerken met een aantal betrouwbare merken, zodat de klant een montuur naar wens kan uitkiezen. Er wordt een mini-camera geplaats in het montuur, deze camera gaat (Chinese) tekst scannen, deze tekst wordt vertaald geprojecteerd op het glas. 

Een belangrijk kernproces van Glancelation  is om er voor zorgen dat de geleverde bril in optimale staat verkeerd, foutjes in het systeem moeten zo snel mogelijk worden hersteld.

De klant plaatst een bestelling, als dit zijn eerste bestelling is krijgt hij de optie om een account aan te maken met een gebruikersnaam en wachtwoord. Deze informatie komt in het customer relationship managementsysteem. Bij de bestelling heeft de klant keuze uit een montuur. De bestelling komt binnen de verkoper. De verkoper geeft de inkoper een seintje om het juiste montuur de bij 1 van onze partners te bestellen. Het montuur wordt geleverd in het Magazijn, die ondertussen ook de order heeft binnengekregen. Ook de glazen worden vanuit ons eigen fabriek geleverd. In het magazijn wordt de bril in elkaar gezet en verstuurd naar de klant.

Welke gegevens vanuit de activiteitenbeschrijving / gegevenstroomschema’s worden opgeslagen?

Klanten

Om op de website een bril te kunnen bestellen moet je een account aan maken. De gegevens worden dan opgeslagen zodat je de volgende keer niet weer alles hoeft in te vullen. De volgende gegevens worden opgeslagen: de naam van de klant zodat je weet voor het bedoeld is. Het adres wordt ook opgeslagen zodat we weten waar het pakketje naar toe moet. De klant moet ook een telefoonnummer invoeren en die slaan wij ook op. Dit doen wij zodat we de klant kunnen bellen wanneer er iets mis gaat met de bestelling. Van de betaal gegevens slaan wij alleen de bevestig van betaling op. Wij kunnen dan gemakkelijk terug zien of iemand betaald heeft.

Verkopen/inkopen

De gegevens die wij opslaan vanuit het inkoop en het verkoop proces zijn als volgt: wij houden bij hoeveel brillen er worden verkochten en aan hoeveel klanten ze worden verkocht. Zo weten wij hoe we er financieel voor staan en weten we of we meer mensen bereiken. Wanneer de verkoop cijfers heel goed gaan of juist heel slecht moeten wij dat ook weten. Hoe eerder wij dit weten hoe eerder en beter wij kunnen ingrijpen. We moeten dit ook weten zodat wij niet te veel en niet te weinig in ons magazijn hebben. Vanuit het inkoop proces moeten wij de kosten per product weten. Zo weten wij of onze voorspellingen kloppen en of we iets met de verkoopprijs moeten doen. We moeten ook weten wat en hoeveel er besteld.

Magazijn

De gegevens die wij nodig hebben en daarom ook worden opgeslagen vanuit het magazijn zijn: we willen voornamelijk weten hoeveel producten er nog in het magazijn liggen. We moeten weten wanneer de voorraad onder het besteld niveau komt zodat we op tijd kunnen bestellen. Het is ook handig om te weten of (te) veel voorraad is want voorraad kost geld. Het kan dan ook zijn dat je nog veel producten van het oude type hebt wanneer het nieuwe type uitkomt. Je blijft dan met deze voorraad zitten die dan bijna niet meer kan verkopen. De gegevens van inkomen en uitgaande producten worden ook bij gehouden zodat we weten wat de fysieke voorraad is en wat de economische voorraad is.

Leverancier

 De gegevens die van de leverancier worden opgeslagen zijn: de naam van het contact persoon. We slaan ook de gegevens van het contract op. In het contract zijn altijd bepaalde voorwaarden opgenomen zoals bijvoorbeeld extra korting wanneer je een bepaald aantal producten afneemt. Dit slaan wij op zodat dit bekent is zodat we zo laag mogelijke kosten hebben.